Trainingen

Mediatraining MT/productspecialist

Als organisatie heeft u een verhaal te vertellen. Over ambities, kernwaarden, producten en diensten. Maar kennen uw mensen die corporate story eigenlijk wel? En komen ze voldoende uit de verf wanneer ze met een journalist in gesprek gaan? Iemand die niet alleen leuke vragen stelt (wat maakt jullie product zo bijzonder?), maar ook vervelende kwesties aan de orde brengt (waarom hebben jullie dit niet eerder opgelost?).

Deze mediatraining op maat helpt de managers en productspecialisten in uw organisatie om dat verhaal te vertellen. Om uw kernbelofte over het voetlicht te brengen en slim om te gaan met lastige vragen. Dat is belangrijk. Want of het nu gaat om een interview voor de krant, een website, vakblad, radio of televisie, één uitglijder kan grote gevolgen hebben. Wie daarentegen betrouwbaar, vlot en netjes overkomt maakt indruk.

Wij stomen uw mensen klaar voor een goed en professioneel media-optreden. Niet enkel door theorie te behandelen, maar vooral door te oefenen. Heel veel te oefenen. Dat zorgt voor het zelfvertrouwen dat professionals nodig hebben om regisseur te worden van hun eigen verhaal. Helder. Inspirerend. En vooral authentiek.

Mediatraining woordvoerder

Als woordvoerder bent u het gezicht van de organisatie. Alle reden dus om een goed beeld neer te zetten. Geloofwaardig, betrouwbaar en consistent. Een goede voorbereiding is daarbij het halvehele werk. Deze training is speciaal gericht op communicatieprofessionals die namens hun organisatie het woord voeren. Het zijn de mensen die er moeten staan als het crisis is. Die het aanspreekpunt zijn voor opdringerige journalisten. Deze man of vrouw moet dan ook stevig in z’n schoenen staan.

Het woord voeren is een vak. En hoewel enig talent uiteraard zeer welkom is, kunt u het vak wel degelijk leren. In deze mediatraining leren we u de fijne keepjes bij. Hoe de voorbereiding te organiseren bijvoorbeeld. Of het verstandig is om een interview af te wijzen. En u krijgt het antwoord op de vraag hoe om te gaan met die 1, 2 of 3 vervelende vragen die ongetwijfeld gaan komen.

Met enkel een vlotte babbel komt u er niet. Met deze mediatraining gelukkig wel.

Crisis-woordvoering

Boze klanten. Een product recall. Uw bedrijf onder vuur op social media. Kortom, het is crisis. De telefoon rinkelt. Nieuwsgierige (en ongeduldige) journalisten willen zo snel mogelijk worden geïnformeerd. Snel en juist communiceren is nu van levensbelang. Maar bent u eigenlijk wel voldoende voorbereid voor als het een keer goed misgaat en uw organisatie lijdend voorwerp is geworden in de pers?

Tijdens deze mediatraining gaan we in op alle aspecten van crisis-woordvoering. Wat doet u wel? Wat vooral niet? We behandelen de theorie en oefenen aan de hand van diverse cases, afgestemd op uw branche, werkzaamheden en risico’s. Niks zeggen is zelden een optie. Het publiek wil immers geïnformeerd worden. En journalisten laten zich al helemaal niet weerhouden door de afwezigheid van een woordvoerder.

Workshop ‘Zo denken journalisten’

Hoe kom ik in de krant of op de radio? Het is een vraag die ons de afgelopen jaren bijna wekelijks wordt gesteld. Toegeven, heel eenvoudig is dat doorgaans niet. Want ‘we zijn echt uniek’ en ‘bieden optimale service’ zegt zo weinig. Hoe het wél moet? We vertellen het u graag. In deze mediaworkshop nemen we de mensen van uw organisatie in een één tot twee uur durende workshop mee in de wereld die nieuwsredactie heet.

Kruip in de huid van een journalist en leer waarom het ene persbericht wél en het andere absoluut niet scoort. Waarom journalisten nu eigenlijk die vervelende vragen stellen. Hoe een nieuwsitem tot stand komt en wat u kunt doen om in het adresboekje van de journalist terecht te komen.